- De helft van het stoelenprobleem in juli op Schiphol zal moeten worden opgelost door luchtvaartmaatschappij KLM.
- KLM moet van de slotcoördinator dagelijks het aantal stoelen voor opstappende passagiers met gemiddeld bijna 7.000 inperken.
- Luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties vinden de beperkingen een “stevige opgave”.
- Lees ook: Consumentenbond onderzoekt mogelijkheden voor massaclaim tegen Schiphol: ‘Dit is amateurisme ten top’
KLM moet in juli op Schiphol dagelijks het aantal stoelen voor opstappende passagiers met gemiddeld een kleine 7000 inperken. Die berekening heeft slotcoördinator Airport Coordination Netherlands (ACNL) gemaakt op basis van de hoeveelheid slots die luchtvaartmaatschappijen normaal gesproken op de luchthaven hebben. De maatschappijen zijn afgelopen weekend op de hoogte gesteld, zegt directeur Hugo Thomassen tegen het ANP.
In juli zijn er volgens de luchthaven dagelijks zo’n 13.500 stoelen te veel als alle vliegtuigen helemaal vol zitten. De beperkingen, die nodig zijn vanwege personeelstekorten, gaan om vertrekkende reizigers die van de security gebruikmaken. Overstappende passagiers worden hier niet bij meegeteld.
KLM is met ongeveer de helft van het aantal slots verreweg de grootste gebruiker van Schiphol. Maatschappijen mogen zelf kiezen hoe de beperking in het aantal stoelen ingevuld wordt. Zo kan bijvoorbeeld de ticketverkoop worden stopgezet of moeten reizen van passagiers worden geannuleerd. Dat ligt er ook aan hoeveel tickets al zijn verkocht.
Thomassen begreep naar eigen zeggen van maatschappijen dat zij de beperkingen een “stevige opgave” vinden en dat deze iets ingrijpender uitpakken dan zij hadden verwacht. Thomassen is nu in het Amerikaanse Seattle op een wereldwijde bijeenkomst voor slotcoördinatoren om de planning voor het winterseizoen door te spreken.
De directeur zegt verder dat maatschappijen op zoek zijn naar uitwijkmogelijkheden. Vooral voor de vliegvelden van Rotterdam en Eindhoven merkte Thomassen de afgelopen tijd belangstelling. Hij verwacht dat de laatste slots op Rotterdam The Hague Airport "binnen de komende uren of dagen" vergeven zijn. De maatschappij die zich het eerst heeft gemeld, krijgt die ruimte. Er is volgens Thomassen meer belangstelling voor dan dat er beschikbaarheid is.
Luchtvaartmaatschappijen KLM, Transavia en reisorganisatie TUI zeggen nog niet precies te weten wat de beperkingen voor hun passagiers gaan betekenen. Dat zijn zij nu aan het uitzoeken en zij verwachten snel meer duidelijkheid. Voor TUI kwamen de medegedeelde cijfers als een verrassing, omdat deze "nogal" afweken van een indicatie die het bedrijf vorige week ontving.
Transavia had al besloten nog maar een zeer beperkt aantal tickets voor de zomer te verkopen "om zoveel mogelijk teleurstelling te voorkomen". Volgens een woordvoerster zijn er "nog heel veel oplossingen mogelijk". Dan gaat het bijvoorbeeld om het schrappen van hele vluchten of een maximumaantal passagiers per vliegtuig invoeren.